Artikel: Over helpen en gebruiken

Geschreven door Wim van Dinten

Wat gebeurt er als marketing als methode belangrijk wordt en resultaat in financiële kengetallen het handelen bepaalt? Of anders gezegd: wat gebeurt er als falen of succes worden bepaald door de uitkomst van een kosten-batenafweging, waarbij bovendien de kengetallen waaraan men moet voldoen tevoren zijn vastgesteld?

Vanmorgen was het weer zover. De brievenbus zat verstopt met folders en brieven waarom ik niet gevraagd heb. Vrijwel alles gaat ongelezen op de stapel oud papier. Maar sinds enige tijd blijft het daar niet meer bij. Regelmatig overkomt het mij dat iemand me belt om me iets te verkopen. En steeds vaker gebruiken zulk soort lieden trucs die hun werkelijke bedoelingen camoufleren. Laatst had ik iemand aan de telefoon die zei dat ze voorlichtster was op het terrein van pensioenen. Ze vroeg of ik een pensioen had en of ik tevreden was met de regeling. Ik rook onraad. Toen ik vroeg welk bedrijf of instelling ze representeerde, gaf ze een naam die ik niet kende.

“Is het een commercieel bedrijf?” vroeg ik. Ze zei dat ze niet wist wat ik bedoelde.
“Wil uw bedrijf winst maken?”, vroeg ik verder. Ze zei dat dat niet de bedoeling was.
“Wie betaalt uw bedrijf dan, krijgt uw bedrijf subsidie?”, wilde ik weten. Nee, ze kregen geen  subsidie.
“Moet u mij iets verkopen?” Ja, dat was wel de bedoeling.
“En wilt u daaraan verdienen?” Ook dat was de bedoeling.
“Wordt u zelf afgerekend op wat u verkoopt?” Wederom was dat het geval.
“En wil uw baas zoveel mogelijk verdienen?” Ja dat was ook het geval.
“Dan werkt u dus bij een bedrijf dat winst wil maken.”
“Ja, dat wil toch iedereen”, zei ze toen.
“Waarom komt u daar dan niet gelijk voor uit?” vroeg ik haar.
“Wie stelt er nu zulke vragen?”, vroeg ze mij.
“Omdat ik wil weten of u mij wilt helpen of gebruiken.”

Lees verder

Laat een reactie achter