Robotauto

Zie meer s
Picture of Wim van Dinten
In het nieuws het zoveelste juichverhaal over de robotauto. Wat is daar zo interessant aan?

Het begint al met de vraag waar je zo’n ding voor nodig hebt. Als het de bedoeling is om er mensen mee te vervoeren, is het een taxi. Nou geef mij maar iemand als chauffeur die ook nog wat kan vertellen. Of wordt het mijn auto waarin ik meerijd als passagier? Zie ik mezelf niet doen. Ik wil een robot die mij ondersteunt bij het rijden. Dat doen moderne auto’s al.

Hij is er dus voor vrachtvervoer. Daar kun je je iets bij voorstellen. Overigens niet voor in de stad. Zo’n robotauto stuurt via lijnen en borden langs de weg. Hij beschikt niet over betekenisgeving. Hij kan niet onderhandelen. Bij een rotonde, bij overstekende mensen, bij fietsers is zo’n ding al gauw de kluts kwijt. De ‘oplossing’ zal worden dat mensen zich moeten aanpassen zodat die auto er kan rijden.

Zijn wij er voor de technologie of is die er voor ons?

Robotauto
Vector on pixaby
Deel deze post
Wim van Dinten
Wim van Dinten ontdekte dat er patronen bestaan in de manier waarop mensen betekenis geven en hoe dit hun oordeel en gedrag bepaalt. In Met gevoel voor realiteit (2002) liet hij zien hoe die patronen in evolutie tot stand komen en wat de invloed is van de context waarin mensen leven. In 2001 richtte hij samen met Imelda Schouten stichting Sezen op, waarin zijn gedachtegoed is ondergebracht en verder wordt ontwikkeld. Hij is bekend om de manier waarop hij bij behandeling van vraagstukken waarnemingen en perspectieven met elkaar verbindt en alternatieven ziet.
Lees andere s: