De brokkenmakers

Zie meer s
Picture of Wim van Dinten
Hij is 10 en kwam met een prachtig schoolrapport thuis. De juf zei desondanks tegen zijn moeder dat hij een probleemkind was.

Hij was te snel afgeleid. Ze stelde voor dat een remedial teacher met hem aan de gang zou gaan.

De moeder keek haar aan, dacht even na en zei: “Hij heeft een prachtig rapport. Zou het misschien kunnen dat jullie programma zo traag is dat hij zich verveelt?” Dat beaamde de juf, maar in passend onderwijs moet je nagaan of je zo’n jongen niet moet helpen, want hij wijkt af.

Zijn moeder werd boos. “Ik denk dat een betere vraag is hoe u wordt geholpen een lesprogramma te geven waarbij mijn zoon zich niet verveelt. Hij wordt in uw aanpak gestigmatiseerd. Hoe kunt u dit voorstellen?”

Toen ze het aan vrienden vertelde, zei iemand: “Passend onderwijs is verworden tot middel om kinderen te kneden. Rationeel smalle beleidsmakers hebben dit niet voorzien. Het zijn brokkenmakers geworden.”

foto: Holgersfotografie op Pixabay.com
Deel deze post
Wim van Dinten
Wim van Dinten ontdekte dat er patronen bestaan in de manier waarop mensen betekenis geven en hoe dit hun oordeel en gedrag bepaalt. In Met gevoel voor realiteit (2002) liet hij zien hoe die patronen in evolutie tot stand komen en wat de invloed is van de context waarin mensen leven. In 2001 richtte hij samen met Imelda Schouten stichting Sezen op, waarin zijn gedachtegoed is ondergebracht en verder wordt ontwikkeld. Hij is bekend om de manier waarop hij bij behandeling van vraagstukken waarnemingen en perspectieven met elkaar verbindt en alternatieven ziet.
Lees andere s: