Een meisje in de bus wil uitchecken. De automaat weigert. Ze vraagt de buschauffeur om hulp. Hij zegt dat hij daar niet voor is en verwijst naar een site waar ze de kosten kan terugvorderen. Het meisje probeert het nog eens bij de automaat, en nog eens.
Medepassagiers reageren korzelig. Doe even wat het systeem vraagt en zorg dat je geïnformeerd bent over hoe het werkt, dan kun je jezelf redden en kan de bus verder.
Uiteindelijk lukt het haar. Het bliepje klinkt. Hè, hè.
Je reist met het openbaar vervoer. Kaartjesautomaten, gesloten poortjes, gedragsvoorschriften in coupés, instapprotocollen, bewaking. In zo’n rationele definitie van de situatie is de vraag aan medewerkers en reizigers om vriendelijk met elkaar om te gaan al overvraging. Je reist vooral alleen.
Als de automaat hapert
Zie meer aardnootjes
Het OV is inmiddels zo ingericht dat je alles zelf moet doen. Als je het systeem van in- en uitchecken begrijpt en je kunt lezen wat er op de automatische borden staat, wijst het zich vanzelf.
Deel deze post
Imelda Schouten
Als geen ander is Imelda Schouten in staat te herkennen wat iemand beweegt en dat over te dragen. Ze begeleidt politiemensen, artsen en verpleegkundigen die de context van hun cliënten bij hun therapie of begeleiding willen betrekken. Samen met Wim van Dinten schreef ze Zijn zij gek of ben ik het? (2008), Voorbij het vanzelfsprekende (2014) en Realiteit en werkelijkheid (2022). Ze doceert bij de Sezen Academy en adviseert organisaties die willen transformeren naar contextgedreven werken en organiseren.