kennelijk weten zij beter dan anderen wat verantwoord is. Zo worden gezonde mensen en vooral ook kinderen het domein van de zorgprofessional in getrokken, allemaal onder het kopje ‘preventie’.
Wie is daarmee geholpen? De meeste kinderen leren in doen, vallen en opstaan hun eigen lichaam kennen en leren bewegen met hulp en voorbeeldgedrag van de volwassenen om hen heen. Zolang je ervan uitgaat en ervaart dat de meeste kinderen zich normaal ontwikkelen heb je daar geen professionele begeleiding bij nodig. Wanneer noemen we het professioneel? Vaak als rationele betekenisgeving het van evolutionaire of sociale betekenisgeving overneemt. Dan worden er modellen gehanteerd over hoe gedaan moet worden. Afwijkingen van een model zijn eerder regel dan uitzondering en moeten dan ‘behandeld’ worden. Zelfreferentiële zorgprofessionals grijpen kun kans, want de markt van gezonde kinderen is groot.
Bewegen by design
Zie meer aardnootjes
Preventieve fysiotherapie draagt ertoe bij een kind te helpen verantwoord te bewegen (de Volkskrant, 12 maart). Steeds vaker zie je dat zorgprofessionals gezonde mensen screenen en behandelen. Het lijkt vanzelfsprekend:
Deel deze post
Erik Visser
Erik Visser is bedrijfskundige.
Hij is vijftien jaar werkzaam in de zorg en hulpverlening, steeds vanuit de patiëntenbeweging in bestuurs- en advies- en managementfuncties en inmiddels ook als zelfstandige. Erik Visser is docent bij Sezen Academy en begeleider bij Bascole. Is vertrouwd met een grote variëteit van situaties en omstandigheden waarin mensen afhankelijk worden van hulpverlening. Wordt gedreven door wat hulpverlening met mensen doet en hoe hulpverlening echt helpend kan zijn.
Wil eraan bijdragen dat organisaties en hulpverleners kunnen doen waarvoor de omgeving hen nodig heeft, en dat de context waarin zij werken daarop ingericht raakt.