Die moet al heel lang fors bezuinigen onder druk van regeringen. Ze gingen doelen stellen, budgetteren, reorganiseren en moesten voortdurend nagaan of ze binnen budget bleven. Fors bezuinigen is dé manier om organisaties in neoliberalisme te dwingen.
Zo’n omroep moet reclame gaan uitzenden om de financiële druk te verminderen. En is met kijkcijfers gaan sturen. Hoe hoger het kijkcijfer van een programma des te hoger de (in)directe beloning van presentator, programmamaker en inkomen uit reclame. Alleen programma’s die de interesse van veel mensen vangen passen daarbij. Aandacht voor het specifieke van mensen in het lokale, aandacht voor omstandigheden waarin mensen kunnen evolueren, vallen weg. Hoe overheden interveniëren en evoluties en toekomstperspectief aan mensen ontnemen, wordt voor buitenstaanders zichtbaar.
Politici zeggen niet dat ze neoliberalisme invoeren, maar dat ze de NPO beter willen laten functioneren. Veel kijkers zeggen inmiddels: “Het gaat nergens meer over.”
Het bizarre is dat dit feit politiek wordt ontkend.