Afhaken

Zie meer s
Picture of Erik Visser
“Maar u zou mij toch uitleg geven?”

vraagt een patiënt vertwijfeld aan de balie in het ziekenhuis. Hij stond er al enige tijd te wachten. Nu is hij weer aan de beurt en achter hem wachten ook patiënten.

“Ja, dat kan ik doen”, antwoordt de baliemedewerker. Ze vertelt opnieuw dat de patiënt zojuist een afspraakbevestiging heeft gekregen voor het onderzoek dat hij moet ondergaan, ze wijst aan wanneer hij verwacht wordt en dat er een schriftelijke toelichting bij zit die hij thuis op het gemak kan lezen. Ze is stellig en er kennelijk van overtuigd dat ze iets uitlegt. Maar terwijl ze bezig is, zie je de patiënt afhaken. Hij slaat zijn blik neer, buigt zijn hoofd. Hij neemt de papieren weer aan en zet vertwijfeld een stap opzij.

Het was al zijn tweede poging om iets verhelderd te krijgen. De medewerker wil wel helpen, maar dan wel op háár manier.

afhaken
ElisaRiva op Pixabay.com
Deel deze post
Erik Visser
Erik Visser is bedrijfskundige. Hij is vijftien jaar werkzaam in de zorg en hulpverlening, steeds vanuit de patiëntenbeweging in bestuurs- en advies- en managementfuncties en inmiddels ook als zelfstandige. Erik Visser is docent bij Sezen Academy en begeleider bij Bascole. Is vertrouwd met een grote variëteit van situaties en omstandigheden waarin mensen afhankelijk worden van hulpverlening. Wordt gedreven door wat hulpverlening met mensen doet en hoe hulpverlening echt helpend kan zijn. Wil eraan bijdragen dat organisaties en hulpverleners kunnen doen waarvoor de omgeving hen nodig heeft, en dat de context waarin zij werken daarop ingericht raakt.
Lees andere s: