Entree

Zie meer s
Picture of Erik Visser
Tientallen mensen lopen in en uit door de draaideuren van het ziekenhuis.

De mensen die binnenkomen kijken naar een punt verderop in de hal, bijna allemaal hebben ze een document in de hand. Zonder dralen of zoeken lopen ze langs de koffiecorner links van hen en balie rechts van hen naar een monitor en scannen een code van het document. Ze krijgen een bonnetje uit het apparaat en volgen de aanwijzingen op die op het bonnetje staan. Een enkeling wordt bij de handelingen geholpen door de gastvrouwen, zodra die merken dat dat nodig is.

Drie maanden geleden stonden er nog geen monitors en zochten veel mensen na binnenkomst contact met de gastvrouwen of baliemedewerkers. Je zag mensen in gesprek bij de receptie, met de receptiemedewerkers en met elkaar. Anderen waren aan het wachten, sommigen raakten daarbij ongeduldig.

Wat maakt dat de verandering min of meer als vanzelfsprekend wordt ervaren? En wat zou de verandering verder allemaal in gang zetten?

Entree
RyanMcguire on Pixabay
Deel deze post
Erik Visser
Erik Visser is bedrijfskundige. Hij is vijftien jaar werkzaam in de zorg en hulpverlening, steeds vanuit de patiëntenbeweging in bestuurs- en advies- en managementfuncties en inmiddels ook als zelfstandige. Erik Visser is docent bij Sezen Academy en begeleider bij Bascole. Is vertrouwd met een grote variëteit van situaties en omstandigheden waarin mensen afhankelijk worden van hulpverlening. Wordt gedreven door wat hulpverlening met mensen doet en hoe hulpverlening echt helpend kan zijn. Wil eraan bijdragen dat organisaties en hulpverleners kunnen doen waarvoor de omgeving hen nodig heeft, en dat de context waarin zij werken daarop ingericht raakt.
Lees andere s: