Kassa!

Zie meer s
Picture of Imelda Schouten
Het meisje kreeg een speelgoedkassa voor haar verjaardag.

Haar ouders keken verbaasd toe hoe ze ermee speelde: het aanbod van de winkel bestond niet uit knuffels of groenten uit de keuken, maar uit de muntjes in de kassalade. Toen haar moeder vroeg hoe ze dan moest betalen, maakte haar dochter een schuivend gebaar, zoals je je pas in de pinautomaat steekt. Het leidde tot een discussie over sparen, budgetteren. Hoe ga je dat een kind leren die betalen ziet als een armbeweging? Of die de indruk ontwikkelt dat we hier gewoon geld uit de muur kunnen halen? Wat zowel waar als niet waar is.

Je komt dan bij de vraag: hoe kun je kinderen leren ‘met geld om te gaan’ als geldtransacties steeds meer in een computersysteem worden afgewerkt? Hun beleving van geld is een andere dan wie nog met spaarpotten en portemonnees is opgegroeid. Hoe vermoed je dat dit verder zal gaan?

Kassa
FMFA on Pixabay
Deel deze post
Imelda Schouten
Als geen ander is Imelda Schouten in staat te herkennen wat iemand beweegt en dat over te dragen. Ze begeleidt politiemensen, artsen en verpleegkundigen die de context van hun cliënten bij hun therapie of begeleiding willen betrekken. Samen met Wim van Dinten schreef ze Zijn zij gek of ben ik het? (2008), Voorbij het vanzelfsprekende (2014) en Realiteit en werkelijkheid (2022). Ze doceert bij de Sezen Academy en adviseert organisaties die willen transformeren naar contextgedreven werken en organiseren.
Lees andere s: