Koeienvla

Zie meer s
Picture of Imelda Schouten
“Oh oma koop je alsjeblieft dat koeientoetje? Het is het lekkerste toetje dat er is!”

Ze doet haar kleinzoon graag een plezier, dus toetje aangeschaft wanneer hij komt eten. Na 2 happen spuugt hij het uit. “Vies!” Ze is verbouwereerd, maar ook na aandringen eet hij er niet meer van. Hoe kan dat?

Na het eten kijkt ze met hem naar zijn favoriete zender en daar verschijnt een reclameblok met ‘het lekkerste toetje dat er is’. Raadsel opgelost.

Zover reikt blijkbaar de invloed van reclame, dat je kinderen een stelling in hun hoofd kunt planten die ze uiten alsof het een eigen ervaring is. Een nieuw probleem dient zich aan, hoe leer je hen pas een stelling over te nemen als ze dat aan eigen waarnemingen en ervaringen hebben getoetst? Nu gaat het nog om iets onschuldigs als koeienvla…

Koeienvla
ClkerFreeVectorImages op Pixabay
Deel deze post
Imelda Schouten
Als geen ander is Imelda Schouten in staat te herkennen wat iemand beweegt en dat over te dragen. Ze begeleidt politiemensen, artsen en verpleegkundigen die de context van hun cliënten bij hun therapie of begeleiding willen betrekken. Samen met Wim van Dinten schreef ze Zijn zij gek of ben ik het? (2008), Voorbij het vanzelfsprekende (2014) en Realiteit en werkelijkheid (2022). Ze doceert bij de Sezen Academy en adviseert organisaties die willen transformeren naar contextgedreven werken en organiseren.
Lees andere s: