Heleen van Royen en de NPO

naked man
naked man
Geschreven door Wim van Dinten

Daar zat ze weer in een praatprogramma van de NPO. Bij Jinek dit keer.

Ze was op missie uiteraard over de vrouw, seks en schoonheid want dat is haar thema. Toen ze uitgesproken was bleek dat ze een boek had geschreven dat de volgende dag zou uitkomen. Het valt op dat als Heleen van Royen een boek schrijft ze direct bij de NPO mag aanschuiven. En de Volkskrant, en… Ik vroeg me af wat daaronder zat.

Heleen scoort op tv. Ze verhoogt het kijkcijfer van het programma waarin ze verschijnt. Zij helpt Jinek en zichzelf en haar uitgever, want het verhoogt de verkoop van haar boek. Heeft iemand een fantastisch verhaal maar wordt verwacht dat hij of zij niet in de kijkcijfers scoort dan zullen de kijkers zo iemand niet te zien krijgen.

Past deze vorm van selectie en het gebruik van kijkcijfers bij een publieke omroep of beter bij commerciële tv? Nu de NPO geld tekort heeft en moet herprogrammeren zou die vraag toch op tafel moeten komen?

Wil je voortaan onze nieuwsbrief ontvangen?

Nieuwe #aardnootjes verschijnen ook via Twitter.

1 reactie

  • Het verbaast mij al jaren dat politici niet inzien dat een publieke omroep die voor een zeer substantieel deel van haar inkomsten afhankelijk is van adverteerrders keuzes maakt die tegen het publieke belang in gaan. In plaats van een platform voor het delen van inzichten en debat, is ze verworden tot een platform voor emoverende vertoningen. Zelf kijk ik al jaren hooguit 2 uur per week TV. Naast de zee van tijdwinst bespaar ik mijzelf hiermee ook een hoop vals sentiment.

    De selectie van thema’s van Heleen van Royen lijkt mij overigens ook weer in hoge mate door de TV bepaald. Ze zijn zogezegd voor elkaar gemaakt. 😄

Laat een reactie achter