Organisatie-dyslexie

Zie meer s
Picture of Wim van Dinten
organisatie-dyslexie
Stevpb op Pixabay.com

In Hoogeveen is een meisje van tien hoog naar beneden gevallen. Buren hoorden een heel nare plof. Het gezin van Sharleyne was al jaren bekend bij de hulpverlening. Drie inspecties brachten een rapport uit over wat er mis ging. Toine Heijmans geeft een uitstekend verslag in de Volkskrant van 8 juni over de gemeenteraadsvergadering naar aanleiding daarvan. Wethouder Vos meende dat de twintig hulpverleners die jarenlang met het gezin contact hadden, met de beste intenties bezig waren. Wat ze deden was op zich goed, maar niet genoeg.

Wat zijn de omstandigheden?

Wat opvalt in Heijmans verslag is dat Sharleyne en de omstandigheden waarin ze leefde niet ter sprake kwamen. Dat is merkwaardig. De kernvraag is immers: wat is er mis met hulpverlening als hulpverleners niet in staat waren te herkennen dat Sharleyne hulp nodig had? Waren ze er onverschillig voor of konden ze geen acties ondernemen die in haar situatie nodig waren? Was dit een bijzonder geval of is het structureel mis? Ligt het aan de hulpverleners of aan omstandigheden waarin zij werken?

Hulpeloze taal

Voor het antwoord gaan we terug naar Heijmans verslag. Hem valt de taal op die de inspectie en aanwezigen gebruiken: ‘casusoverleg, verbetertraject, protocollen, 1gezin1plan-overleg, het programma Veilig Opgroeien, uitvoeringscoördinator, ketenpartners, veiligheidstaxatie-instrument’. Het herinnert hem aan het drama rondom dat andere meisje, Savanna, en Tweede Kamerleden die in hun reacties destijds dezelfde hulpeloze taal gebruikten.

“De organiserende elite zit in dit geval in de beklaagdenbank, niet de hulpverleners.”

Die taal wijst op een benadering van een organisatie die in staat is elke ongewenste situatie te voorkomen. Elke actie moet zijn gepland en de manier waarop je tot een oordeel komt is procedureel vastgelegd. Je vertrouwt zo op de superioriteit van die vorm dat je zegt: als de procedure is gevolgd heb je goed gehandeld. De vraag die daaraan kleeft is: kun je met zo’n organisatie beter of gemakkelijker iemands hulpvraag waarnemen, of werkt die dat juist tegen? En zijn hulpverleners in zo’n benadering in staat de context en omstandigheden van iemand uit te lezen? Wat vraagt dat uitlezen eigenlijk van hulpverleners?

Context uitlezen en betrokken zijn

Om context uit te lezen moet je in staat zijn langdurig iemand te volgen in al zijn contacten en omstandigheden. Dat is onmogelijk als je als hulpverlener in minuten moet doen waar je een dag of langer voor nodig hebt. De vraag is dan of een familielid of een buur dat kan. Maar die is als niet-deskundig in de zijlijn geparkeerd. Blijft voor de hulpverlener over de belangrijkste speler in een omgeving zo te beïnvloeden dat die zich anders gaat gedragen. Dat leidt tot gesprekken en interventies met die persoon. Die zijn gedefinieerd als producten waar steeds een specialist voor nodig is die ook weer in minuten moet denken. In de GGZ is het bovendien zo geregeld dat herhaling van eenzelfde behandeling door een andere specialist gedaan moet worden. Hoe zou je zo context kunnen uitlezen? Een op cliënten betrokken hulpverlener die dat desondanks wel doet, gaat tegen de stroom in en moet voor zijn bestaan vechten. Velen doen dat desondanks en zorgen ervoor dat de kwaliteit van zorg nog net, maar steeds minder vaak, voldoende is.

Er kan geen andere conclusie zijn dan dat de vorm van organiseren die we in de zorg gebruiken van hulpverleners berekenende actoren maakt die worden uitgenodigd in declarabele minuten te denken. Het systeem is leidend, niet de personen die geholpen zouden kunnen worden. Het is structureel: de inspectie vindt dat het zo moet, net als veel gemeenten en zorgverzekeraars. Dat geld domineert, wordt duidelijk als je ziet dat De Nederlandsche Bank toezichthouder is van de zorgverzekeraars en dat de zorgtransities naar gemeenten zijn gestart met bezuinigingen. De politiek heeft het zo gewild en overheden hebben het overeenkomstig uitgevoerd. En niet alleen in de zorgsector.

Organisatie-dyslexie

De organiserende elite zit in dit geval in de beklaagdenbank, niet de hulpverleners. Ze zou de overstap moeten maken op contextgedreven werken en organiseren. Dat boekt veel meer resultaat en is bovendien veel goedkoper. Diezelfde organiserende elite wil dit probleem echter oplossen via de vorm van organiseren die tot dit drama heeft geleid. Dat wijst op organisatie-dyslexie: een hardnekkig probleem met het aanleren van andere vormen van organiseren dan je gewend bent.

Deel deze post
Wim van Dinten
Wim van Dinten ontdekte dat er patronen bestaan in de manier waarop mensen betekenis geven en hoe dit hun oordeel en gedrag bepaalt. In Met gevoel voor realiteit (2002) liet hij zien hoe die patronen in evolutie tot stand komen en wat de invloed is van de context waarin mensen leven. In 2001 richtte hij samen met Imelda Schouten stichting Sezen op, waarin zijn gedachtegoed is ondergebracht en verder wordt ontwikkeld. Hij is bekend om de manier waarop hij bij behandeling van vraagstukken waarnemingen en perspectieven met elkaar verbindt en alternatieven ziet.
Lees andere s:
Kan ik bij jullie een opleiding volgen?
Bij Sezen Academy vind je opleidingen waarin onze ervaringen en gedachtengoed van de afgelopen 30 jaar zijn verwerkt.
Geven jullie lezingen of adviezen?
Wij geven op aanvraag lezingen. Hiervoor kan je het beste even contact opnemen via telefoon 0343 595801 of mail naar sezen@sezen.nl.
Waar vind ik jullie boeken?
Je vindt onze boeken hier.
Waar kan ik meer lezen over de onderwerpen op deze site?
Deze boeken bieden achtergronden en verdieping. Je kunt ook een kijkje nemen in de grabbelton.
Hoe kan ik jullie activiteiten en nieuwe vlogs volgen?
Je kunt je abonneren op ons YouTube-kanaal of ons volgen via LinkedIn, Facebook en Twitter. Daarnaast versturen wij een paar keer paar jaar een nieuwsbrief waar je je voor kunt inschrijven.
Ik zou graag kennismaken.
Laat ons weten waar je het over wilt hebben (bijv. studie, afstudeeronderzoek, nieuw initiatief). Stuur een mailtje naar sezen@sezen.nl.
Geven jullie adviezen aan organisaties?
Voor organisatieadvies en selectie van mensen voor organisaties kun je terecht bij Bascole.
Ik heb een andere vraag.
Voor alle andere vragen, bel 0343 595801 of mail naar sezen@sezen.nl.
Ik heb het gevoel dat ik ben vastgelopen of daartegenaan zit. Kan jullie mij op weg helpen naar een nieuw toekomstperspectief?
Wij helpen je graag verder via onze coaches in het Centrum voor Perspectief Ontwikkeling. Voor een eerste antwoord op die vragen en een triage staan onze mensen voor je klaar via 0343 595805. Of je richt je tot ons per mail (perspectief@CVPO.nl).

Vragen

Accordion Content
Deze boeken bieden achtergronden en verdieping. Je kunt ook een kijkje nemen in de grabbelton.
Je kunt je abonneren op ons YouTube-kanaal of ons volgen via LinkedIn, Facebook en Twitter. Daarnaast versturen wij een paar keer paar jaar een nieuwsbrief waar je je voor kunt inschrijven.
Je vindt onze boeken hier.
Bij Sezen Academy vind je opleidingen waarin onze ervaringen en gedachtengoed van de afgelopen 30 jaar zijn verwerkt.

Voor organisatieadvies en selectie van mensen voor organisaties kun je terecht bij Bascole.

Wij geven op aanvraag lezingen. Hiervoor kan je het beste even contact opnemen via telefoon 0343 595801 of mail naar sezen@sezen.nl.
Wij helpen je graag verder via onze coaches in het Centrum voor Perspectief Ontwikkeling. Voor een eerste antwoord op die vragen en een triage staan onze mensen voor je klaar via 0343 595805. Of je richt je tot ons per e-mail (perspectief@CVPO.nl).
Laat ons weten waar je het over wilt hebben (bijv. studie, afstudeeronderzoek, nieuw initiatief). Stuur een mailtje naar sezen@sezen.nl.
Voor alle andere vragen, bel 0343 595801 of mail naar sezen@sezen.nl.

Welke cookies mogen we plaatsen?

Deze site gebruikt cookies om goed te werken. Ze verzamelen nooit ongevraagd persoonlijke informatie.

Wil je op de site filmpjes en social media gebruiken? Dan plaatsen derde partijen cookies waarmee ze je surfgedrag kunnen volgen. Op YouTube en in je eigen browser regel je instellingen om dat (deels) af te schermen.