Wat is het adres?

Zie meer s
Picture of Erik Visser
We werden rondgeleid in de meldcentrale van een grote stad.

Ze ontvangen meldingen en sturen ambulances aan. Overal hingen schermen, mensen waren geconcentreerd bezig.
Onze rondleider zei terloops: ‘Ons grootste probleem is een taalprobleem.’
‘Bedoelt u mensen die het Nederlands niet beheersen?’, vroegen wij. ‘Nee dat niet, maar zij begrijpen ons niet en wij hen niet. Het gaat om een gebrekkig taalniveau.’

We zagen dat de mensen in de meldkamer volgens strakke protocollen vragen stellen. Zou het kunnen dat de centrale inmiddels zo is ingericht dat haar belangrijkste taak: de melder begrijpen, niet meer lukt? Is het dan wel een taalprobleem?

Er lijken twee werelden te zijn ontstaan die niet meer met elkaar verbonden zijn. De wereld van degene die zich meldt zou leidend moeten zijn. Het bijzondere is dat mensen in die meldkamer dat niet vinden. Voor hen is hun organisatie de realiteit en hebben jij en ik het nakijken. Het zal nieuwe immigranten vast direct opvallen.

Wat is het adres?
Geralt on Pixabay
Deel deze post
Erik Visser
Erik Visser is bedrijfskundige. Hij is vijftien jaar werkzaam in de zorg en hulpverlening, steeds vanuit de patiëntenbeweging in bestuurs- en advies- en managementfuncties en inmiddels ook als zelfstandige. Erik Visser is docent bij Sezen Academy en begeleider bij Bascole. Is vertrouwd met een grote variëteit van situaties en omstandigheden waarin mensen afhankelijk worden van hulpverlening. Wordt gedreven door wat hulpverlening met mensen doet en hoe hulpverlening echt helpend kan zijn. Wil eraan bijdragen dat organisaties en hulpverleners kunnen doen waarvoor de omgeving hen nodig heeft, en dat de context waarin zij werken daarop ingericht raakt.
Lees andere s: