Ongehoord

Zie meer s
Picture of Erik Visser
'Het gesprek was voorbereid. De gemeente had een uitgebreide beschrijving van mijn situatie gekregen en ik had iemand gevraagd me tijdens het gesprek ter zijde te staan.

De dame van de gemeente die langs zou komen zei telefonisch dat ‘de aanwezigheid van een cliëntondersteuner wel in het verslag kwam te staan’. Toen ik had opgehangen, klonk die zin nog even na.

Het keukentafelgesprek duurde een half uur. De vragen die ik kreeg vond ik vreemd, alles waar ze naar vroegen had ik al doorgegeven. Toen de ambtenaren vertrokken, had ik niets kunnen vertellen van wat er allemaal belangrijk is, maar je moeilijk kunt opschrijven.

Gemeenten worden geacht met passend maatwerk burgers te ondersteunen waar dat nodig is. Ze doen daarbij een beroep op het sociale vermogen van burgers. Dat lukt alleen als de gemeente sociale betekenisgeving herkent en het in haar gedrag laat blijken.

Welke afslagen zijn gemist om dat te bereiken, terwijl de gemeente juist op de koffie kwam?’

foto: Pixabay.com
Deel deze post
Erik Visser
Erik Visser is bedrijfskundige. Hij is vijftien jaar werkzaam in de zorg en hulpverlening, steeds vanuit de patiëntenbeweging in bestuurs- en advies- en managementfuncties en inmiddels ook als zelfstandige. Erik Visser is docent bij Sezen Academy en begeleider bij Bascole. Is vertrouwd met een grote variëteit van situaties en omstandigheden waarin mensen afhankelijk worden van hulpverlening. Wordt gedreven door wat hulpverlening met mensen doet en hoe hulpverlening echt helpend kan zijn. Wil eraan bijdragen dat organisaties en hulpverleners kunnen doen waarvoor de omgeving hen nodig heeft, en dat de context waarin zij werken daarop ingericht raakt.
Lees andere s: